Een brief opstellen op basis van een sjabloon

<< Click to Display Table of Contents >>

Navigation:  Patiëntendossier > Contactvenster > Plan > Brieven >

Een brief opstellen op basis van een sjabloon

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

Brieven kunnen aangemaakt worden op basis van een bestaand sjabloon.

Een sjabloon of modelbrief is een formulier dat vaste tekstdelen en vrije ruimtes voor manuele invoer of voor selectie uit een keuzelijst bevat.  

Sjabloonselectie

Onder het Plan in het Contactvenster is er een informatieregel Brief die toelaat een sjabloon te selecteren.  

Briefsjabloon_lijst

Navigeer met de pijl rechts naast de inforegel Brief naar het sjabloon in de lijst en dubbelklik erop om het te selecteren.

Briefsjabloon_selectie

Of geef rechtstreeks de naam van het sjabloon in de inforegel Brief in en dubbelklik op het zoekresultaat om het sjabloon te selecteren.

Als u het sjabloon geselecteerd hebt, verschijnt de naam van het sjabloon in het vet.

info_32Soms verschijnt de naam van de brief samen met parameters die ingevuld kunnen worden zonder de briefeditor te openen, zoals bij een arbeidsongeschiktheidsattest. Dat betekent tijdswinst, omdat die brief meestal dezelfde soort gegevens bevat. Enkel bij uitzondering, zoals voor een deeltijdse werkhervatting, zult u de briefgegevens nog moeten aanpassen.

info_32Om de brief aan te passen via de briefeditor, klikt u op titel in het vet in de inforegel Brief en daarna op spatiebalk.

Sjabloon met standaard briefparameters

Briefsjabloon_parameters

Klik op het pijltje links naast de naam van de brief, bv. Attest arbeidsongeschiktheid, om de parameters weer te geven.

Klik op het pijltje rechts naast de parameter en selecteer de waarde die van toepassing is, of klik in het veld rechts naast de parameter om de datum in te geven.

Nadat u alle parameters hebt ingevuld, is de brief volledig ingevuld zonder dat u die volledig hebt moeten weergeven.

Standaard briefparamters weergeven

Briefsjabloon_parameters_verschil

Merk op dat er geen pijltje verschijnt links naast GMD-klever maar wel links naast Aanvraagformulier medische beeldvorming.

Dat wijst erop dat de klever geen extra invulopties heeft maar het aanvraagformulier wel.

Bij het aanvraagformulier zijn die verborgen omdat de briefopties dichtgeklapt zijn. Klik op het pijltje links naast de naam van de brief om de paramaters weer te geven.

Brief openen in editor

Wenst u de brief toch volledig weer te geven, dan kunt u de titel van de brief in het vet selecteren en op de spatiebalk duwen.

Brief_editor

Of rechtsklik op de titel van de brief in het vet en selecteer in het snelmenu Openen in editor.

Via de editor verschijnt de volledige brief, waarin u aanpassingen kunt doen via de werbalk bovenaan.

In onderstaand voorbeeld ziet u dat de brief is opgemaakt met blauwe velden en groene velden.

Brief_editor_tekst

De groene velden zijn de opties die verschenen bij het oproepen van de brief Attest arbeidsongeschiktheid in het Contactvenster in bovenstaand voorbeeld.

De blauwe velden bevatten informatie die rechtstreeks uit het dossier van patiënt opgehaald wordt. Op dezelfde manier worden gegevens van de Zorgverlener rechtstreeks geïmporteerd.